Ak chcete predĺžiť životnosť pneumatík, vyhýbajte sa nasledujúcim chybám, ktoré im škodia najviac.
1. Nesprávny tlak ako tichý zabijak pneumatík
Jednou z najčastejších príčin rýchleho opotrebovania je nesprávny tlak. Podhustené zimné a letné pneumatiky majú väčší valivý odpor, prehrievajú sa a opotrebúvajú sa na vonkajších okrajoch. Prehustené znižujú kontakt s vozovkou a rýchlejšie sa derú v strede dezénu. Obe situácie skracujú životnosť plášťa a zvyšujú riziko defektu. Ničia sa tiež hliníkové disky. Tlak kontrolujte aspoň raz mesačne a vždy pred dlhšou cestou.
2. Zlá geometri ako nepriateľ dezénu
Ak má vozidlo rozladenú geometriu kolies, dezén pneumatík sa opotrebuje nerovnomerne. Problém si nemusíte všimnúť hneď, ale keď sa objaví vibrácia vo volante alebo ťahanie do strany, býva už neskoro. Pozor aj na nárazy. Po náraze do výtlku či obrubníka nechajte geometriu skontrolovať v servise. Je to lacnejšie ako nová sada pneumatík.
3. Agresívna jazda ako základ defektu
Štýl jazdy sa na pneumatikách podpisuje viac, ako si uvedomujete. Prudká akcelerácia, ostré zatáčanie a náhle brzdenie spôsobujú nerovnomerné opotrebenie, deformácie a prehrievanie gumy. Ak jazdíte dynamicky, pripravte sa na častejšie výmeny alebo riziko defektu. Plynulá jazda nie je len bezpečnejšia, ale aj ekonomickejšia.
4. Ignorovanie rotácie ako požierač peňazí
Predné pneumatiky sa opotrebujú skôr než zadné, a to najmä pri vozidlách s pohonom predných kolies. Správna rotácia (výmena predných a zadných pneumatík každých 10 000 km) pomáha rovnomerne rozložiť záťaž a predĺžiť životnosť celej sady. Jednoduché označenie pneumatík kriedou a ich rotácia vám ušetria značný obnos.
5. Nesprávne skladovanie mimo ako nenápadný parazit
Aj pneumatiky, ktoré práve nepoužívate, môžu starnúť a degradovať. Vlhké, slnečné alebo chemicky znečistené prostredie spôsobuje tvrdnutie zmesi a vznik mikrotrhlín. Pneumatiky uskladnite v suchu, tme a pri stabilnej teplote.
6. Podcenenie stavu tlmičov ako tichý zabijak
Opotrebované tlmiče či deformované ramená podvozku spôsobujú, že koleso nedolieha správne k vozovke, odskakuje a tým pádom ničí dezén. Tlmiče by sa mali testovať každých 60 000 – 80 000 km. Ak máte pocit, že auto pri brzdení viac skáče, je čas na kontrolu.
7. Zanedbanie vizuálnej kontroly ako skúška vašej pohodlnosti
Dúfame, že nepatríte k tým vodičom, ktorí si nevšimnú ani vydutiny, trhliny alebo extrémne poškodenie plášťa pneumatík. Vizuálna kontrola raz mesačne pomôže predísť nehode aj výmene celej sady. Vaša pohodlnosť sa vám vráti v podobe nebezpečnej situácie počas šoférovania.













