Rozšírené hľadanie
Streda 30. November 2022 |
meniny má Ondrej, Andrej

Ako podporiť regeneráciu mozgových buniek

Datum: 07.06.2022

Predtým sa verilo, že neuróny sa neregenerujú a máme ich len určitú zásobu. Neskôr sa potvrdilo, že to nie je pravda. Len to robia oveľa pomalšie ako iné bunky.

Ako podporiť regeneráciu mozgových buniek

Ak nechcete aby sa z vás stal bláznivý starec alebo niekto, kto nedokáže dlho držať informácie v hlave, mali by ste do svojho života zaradiť niekoľko návykov, ktoré podporujú regeneráciu mozgových buniek už v mladosti.

Cvičte pravidelne

Takmer v každom článku o zdraví sa hovorí o nebezpečenstvách sedavého životného štýlu a o tom, prečo je dôležité cvičiť. Šport vás nielen nabije energiou, ale tiež nasýti mozgové bunky kyslíkom. Štúdie ukázali , že prísun veľkého množstva kyslíka do mozgu počas cvičenia prispieva k procesu neurogenézy - vzniku nových nervových buniek. To nielen zlepšuje kognitívne funkcie, ale tiež zabraňuje poškodeniu mozgových buniek. Cvičenie navyše zvyšuje produkciu endorfínov, ktoré znižujú bolesť a zlepšujú emocionálny stav. To zase znižuje hladinu stresových hormónov, ktoré negatívne ovplyvňujú neuróny. Na regeneráciu mozgových buniek sú najlepšie aeróbne cvičenia ako chôdza, beh, plávanie a vytrvalostný tréning.

Naučte sa niečo nové

Keď sa naučíte niečo nové, vo vašom mozgu sa vybudujú nové nervové spojenia. Ak sú informácie už známe, ale aktualizované o ďalšie poznatky, neurónové spojenia sa posilnia. To všetko pomáha zlepšovať kognitívne schopnosti a spomaľovať degradáciu mozgových buniek. Riešte hádanky, učte sa nové jazyky, zaťažujte mozog. Najlepšie je študovať niečo, čo vás zaujíma.

Sexujte častejšie

Zatiaľ nie je známe, či sex podporuje rast nových mozgových buniek a výskum v tejto oblasti stále prebieha. Ale už teraz sa dá s istotou povedať, že hormóny ako endorfíny uvoľňované pri sexe znižujú hladinu stresu, čo znižuje vplyv stresových hormónov na telo. Štúdie navyše ukazujú, že sex zlepšuje funkciu hipokampu, čo prispieva k zlepšeniu kognitívnych funkcií.

Jedzte dostatok Omega-3

Omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny sú jednou z najdôležitejších látok, ktoré sa do nášho tela dostávajú zvonku. Sú súčasťou bunkových membrán a ciev a ich konzumácia v dostatočnom množstve pomáha zlepšovať koncentráciu, pamäť a náladu, keďže tieto živiny dodávajú mozgovým bunkám zložky potrebné na regeneráciu. Okrem toho, že omega-3 pomáhajú pri vývoji nových neurónov, pomáhajú spomaliť odumieranie existujúcich neurónov.

Pite zelený čaj

Antioxidanty sú látky, ktoré inhibujú oxidačný proces v bunkách, čo vedie k ich starnutiu a deštrukcii. To prispieva nielen k predĺženiu životného cyklu buniek, ale aj k ich lepšej regenerácii, vrátane neurónov. Preto sa oplatí piť zelený čaj a jesť potraviny s antioxidačnými vlastnosťami, ktoré znížia vplyv škodlivých účinkov voľných radikálov na bunky tela.

Dobre sa vyspite

Aj o tom sa hovorí takmer v každom článku o zlepšení zdravia. Počas spánku mozog vôbec nezaháľa, ako si väčšina ľudí myslí, usilovne pracuje na regenerácii tela a jeho zotavení. Vedci sa domnievajú, že jednou z hlavných funkcií spánku je spracovávať informácie prijaté počas dňa a budovať nové neurónové spojenia. Keď je spánok nedostatočný alebo nekvalitný, nové nervové spojenia sa budujú pomalšie a staré sa rýchlejšie ničia.

Buďte spoločensky aktívni

Od prírody sme sociálne bytosti. Dokonca aj tí ľudia, ktorí uprednostňujú osamelosť, sa snažia o socializáciu, len nie tak širokú. Výskum ukazuje , že sociálne aktivity, ako je život s inými ľuďmi, hranie hier, chodenie na podujatia, cestovanie, dobrovoľníctvo atď., chránia pred kognitívnym poškodením a zlepšujú funkciu mozgu. Osamelosť je spojená s rozvojom depresie a demencie. Preto, aby ste si predĺžili život a zlepšili jeho kvalitu v starobe, stojí za to byť spoločensky aktívnejší.

Čítané: 53 x